Mustig rotfruktssoppa med kikärtor

Jag har haft en sopp-period nu. Kanske för att det varma vädret plötsligt slog om förra veckan och blev kallt igen, så att jag behöver värma mig... Gott är det i alla fall med soppa! (Men nu har det ju återigen blivit varmt och soligt ute!)


Ingredisenser (3-4 port):
* 1 gul lök
* 3 vitlöksklyftor
* flytande margarin att steka i
* 3 st morötter
* 2 st palsternackor
* 1 liten kålrot, eller 1/2 stor
* 5 st potatisar
* 1,5 liter vatten
* 2 st buljongtärningar
* 1 msk torkad timjan
* 1 tsk paprikapulver
* salt och peppar
* 1 fpk/burk kikärtor

Gör så här:
Hacka lök grovt och vitlöken fint. Fräs i margarinet i en stor gryta. Lägg i morötter, kålrot och palsternacka som du hackat i grova småbitar. Fräs detta ca 5 min. Skär potatisen i mindre bitar. Häll på vatten och lägg i buljongtärningar, samt kryddor. Koka upp soppan och lägg i potatisbitarna. Koka i 10-15 min. Mixa allt lite grovt med en stavmixer. Blanda ner kikärtorna och låt soppan bli varm med dem i. Smaka av med salt och peppar.

/Helena


Kommentarer
Postat av: emma

Sv: Håller med dig om Ungerns bidrag, jag hade mycket högre förväntningar på framträdandet. Låten är ju så bra!

Annars gillade jag Finland, Ryssland och Azerbadjans låt var fin!

Men imorgon blir det en roligare semifinal ;)

2011-05-11 @ 15:28:46
URL: http://emmalona.blogg.se/
Postat av: Josannah

låter ju gott, dock kan man byta ut kikärtor till något välfungerande, isåfall vilket?

2011-05-11 @ 16:36:22
URL: http://nightday.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback