Havregurt - naturell och jordgubb

OATLY har efter ett kortare uppehåll åter börjat sälja "Havregurt" i affären igen. Den finns som naturell och som jordgubb och kostar ca 30-35 kr/liter. Det är tänkt att vara som en yoghurt för de som inte tål mjölk. En del mjölkallergiker tål ju heller inte soya och därmed soyayoghurt, så då är det bra att det finns en yoghurt baserad på havre på marknaden.


Naturell havregurt och Jordgubbs-havregurt ifrån Oatly.

Den naturella havregurten var lite gulaktig i färgen och ganska lös i konsistensen. Den smakade väldigt tydligt av havre. Jag tyckte den var lite besk/sträv i smaken. När man hade müsli och frukt till, så var det gott, men att äta den bara som den är skulle jag nog inte göra.


Den naturella havregurten var aningens gul i färgen, och ganska lös i konsistensen. Jag åt den här till tärnat äpple och sedan hade jag müsli på.


Jordgubbs-havregurten var lite ljust rosa i färgen.

Sammanfattningsvis tyckte jag kanske inte att Havregurten var så jättegod. Däremot är jag van vid vanlig yoghurt-smak. (Dock var detta min personliga åsikt, min syster tyckte tex att Havregurten var jättegod!)
Skulle man vara allergisk mot mjölk kanske man dock inte vet hur vanlig yoghurt smakar, och jag tror det är lättare att vänja sig vid smaken på Havregurten. Jag tycker hur som helst att det är jättebra att den finns!! För att en del mjölkallergiker även inte tål soya, och då är detta den enda yoghurt-alternativet som finns! Synd bara att den är så pass dyr. Tycker i alla fall att denna produkten är värd att testas, lite spännande att äta yoghurt baserat på havre.

/Helena


Kommentarer
Postat av: Carita

Hej! Det finns även en "yoghurt" som heter Yosa som är havrebaserad och inte håller mjölk eller soya. Dock får man se upp med dem då det endast är 400g förpackningarna som är kalciumberikade tillskillnad från 125g förpackningar som inte är berikade vilket är synd då de annars är smidiga att ta med som mellanmål. Tyvärr får jag säga att denna "yoghurt" inte heller är någon höjdare i smaken :(

Kram

2011-05-24 @ 20:09:18
URL: http://minmatgladje.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag tycker havreyoghurten är god, men jag vet ju inte hur vanlig smakar. Kanske lika bra det. ;) Det är sant som du skriver att måna mjölkallergiker inte heller tål soja och då är det bra med havreprodukter! :)

2011-05-24 @ 21:39:01
URL: http://whatsandrasaid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback