Mormors pepparkaksrecept

Jag har pepparkaksrecept som jag fått både ifrån mormor och farmor, och nu tänkte jag att jag skulle dela med mig av mormors recept här på bloggen.


Ingredienser:
* 3 dl sirap
* 4 dl socker
* 1,5 msk ingefära
* 1,5 msk kanel
* 1 msk malda nejlikor
* 350 g smör
* 3 dl vispgrädde
* 2,5 liter vetemjöl
* 1 msk bikarbonat

Gör så här:
Rör sirapen med socker, kryddor och smör till altsammans är väl blandat. Vispa grädden till skum och blanda ner den lite i sänder under omrörning. Rör ut bikarbonaten i lite vatten och arbeta in den tillsammans med lite av mjölet. Det ska bli en ganska fast deg. Låt vila övertäckt till nästa dag. Knåda degen med resten av mjölet. Kavla ut tunt. Om kakan flyter ut, tillsätt mera mjöl.
Grädda pepparkakorna i 175-200 grader i ugnen i ca 8 minuter.

/Helena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback