Blomkålsgratäng med grönsaker och senap

Denna gratäng gjorde jag av inspiration från min vän Elina, http://filibabba.blogg.se/2011/august/uppdatering.html#comment, men jag ändrade litegrann.

 


Ingredienser:

* 1 st blomkålshuvud

* 5 dl mjölk

* 1 msk flytande margarin

* 3 msk vetemjöl

* 1 msk senap

* salt och peppar

* ca 400 g ärtor, majs & paprika

 

Gör så här:

Dela blomkålen i mindre bitar och koka i ca 5 min i saltat vatten, så de blir lite mjukare. Häll mjölk, margarin och mjöl i en kastrull och koka upp. Rör runt och låt det sjuda tills såsen tjocknat lite. Blanda i senap och salt och peppar. Lägg blomkålen och grönsakerna i en ugnsfast form och häll såsen ovanpå. Grädda i ugnen i 200 grader i ca 10 min.

 

Ät ex. till en skiva bräckt kassler eller något annat kött. Eller med en smörgås eller bönsallad.

 

/Helena


Kommentarer
Postat av: lovisa/polichinelle

ser himla gott ut!

2011-08-26 @ 01:12:04
URL: http://polichinelle.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback