Läsarfrågor och svar

Tänkte svara på lite läsarfrågor som jag fick förra gången jag hade frågestund på bloggen.

Läsarfråga: Hur är det att vara färdig dietist?


Svar:
Det är jättekul att vara klar dietist, även om jag saknar studentlivet ibland. Dietistutbildningen var väldigt rolig och givande, men det är otroligt inspirerande att nu få jobba och använda sig av all kunskap.


Läsarfråga: Räknar du alltid kalorier när du äter? Gör man det som dietist?


Svar:
Jag kan inte svara för alla dietister, men i alla fall så räknar inte jag kalorier när jag äter. Jag tror på att om man äter regelbundet och varierat, och inte alldeles för mycket onyttigt – så håller man sig på en bra balans i kalori/energi-intaget och därmed behöver jag inte räkna. Jag tränar dessutom väldigt mycket, och oroar mig därför inte så mycket över vad jag stoppar i mig. Däremot så är säkert vi dietister mer medvetna om vad livsmedel innehåller eftersom det ändå är en del i vårt jobb.


Läsarfråga: Hur tänker du kring användandet av BMI? Används det av dietister? Har läst en del om det och det verkar vara ett väldigt trubbigt mått på många sätt.


Svar:
BMI är ett mått som ger en fingervisning om en person är normal-, under- eller överviktig genom att relatera vikten till längden. Som du dock skriver, är det ett trubbigt mått. Det går ex. inte att använda på personer som har väldigt mycket muskler, ex. bodybuilders eller bara en väldigt muskulös person. BMI säger heller ingenting om hur kroppsvikten är fördelad. Det är ju ex. farligare med fett kring magen än ex. kring höfterna. Vi dietister använder oss av BMI men ofta väger man in andra parametrar, som ex. bukmått eller att bara helt enkelt titta på en person. Man stirrar sig alltså inte blind på vad endast BMI visar.

Jag jobbar själv med barn och där använder man inte alls BMI på samma sätt, utan vi tittar på tillväxtkurvor. 


Läsarfråga: Spelar det någon roll om man dricker sitt kaffe med mjölk och socker fast man tränar? Hur påverkas kroppen av det? /dinchi


Svar:
Om man vill dricka kaffe med socker och mjölk är helt upp till var och en. Om man tränar är man dessutom i större behov av energi och då ger ju mjölken och sockret lite extra. Kroppen påverkas inte nämnbart annorlunda beroende på om du dricker ditt kaffe svart eller inte. Skillnaden blir ju bara sockret och energin/kalorierna.



Läsarfråga:
Hur många gånger per dag råder du att man ska äta? /dinchi


Svar:
Det är väldigt olika och olika många gånger passar för olika personer. Dock tycker jag att man alltid ska äta frukost, lunch och middag. Sedan kan man även lägga till 1-3 mellanmål därimellan. Men det beror helt på vad man trivs med. Vissa tycker om att äta ofta och behöver det, medan andra tycker det är tråkigt och helst äter så få gånger som möjligt. Om man tränar mycket eller har högt energibehov är det dock extra viktigt med mellanmål så att man får i sig all energi och orkar. Mellanmål kan också vara bra för att hålla blodsockret på en jämn nivå. Läs mer om mellanmål här: http://matresan.blogg.se/2011/february/mina-basta-mellanmalstips.html


Läsarfråga: Hur mycket tycker du man kan unna sig på en vecka? ( sött alltså, hehe) /Li


Svar:
De rekommendationer som finns idag i SNR (Svenska NäringsRekommendationer) säger att man bör inte få i sig mer än 10 energi-% av socker varje dag. Det innebär alltså att max 10 % av all energi man bör äta under en dag, och inte mer, får vara socker.

Det kan vara lite svårt att förstå den rekommendationen i praktiken. Men för en kvinna som behöver ca 2000 kcal/dag innebär detta att max 200 kcal får komma från socker/sackaros. Detta är ex. ca 90 g skumgodis. Men då skall man också tänka på att socker finns i många livsmedel man inte ens tänker på.

200 kcal ifrån socker får man även i sig om man äter följande under en dag: 3 dl fruktyoghurt, 3 dl juice, 2 msk sylt, 25 g musli, 2 sockerbitar i kaffet, 1 äpple och 1 päron.

Så socker får vi alltså i oss dagligen från olika livsmedel, och det finns därför inte så mycket extra plats för sötsaker. Sedan är ju många sötsaker även väldigt fett- och energirika, vilket inte är så bra. Men detta är bara en rekommendation, och hur man gör själv bestämmer man ju såklart själv.

Även om dessa rekommendationer finns så är det klart att jag ändå äter kakor och godis ibland. Sen kanske man inte ska göra det varje dag, men man vet nog bäst själv hur man borde äta.



Läsarfråga:
Vad är din åsikt om lätta/mini lätta? /Rebecca


Svar:
Jag har ingen speciell åsikt kring Lätta eller Minilätta. Vill man använda det så får man göra det och vill man inte, så gör man det inte.

/Helena


Kommentarer
Postat av: sarah

Men innehåller inte minilätta-produkterna en massa dåliga tillsatser och olika E-ämnen som är allt annat än bra för kroppen ?

2011-04-19 @ 15:30:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback