Gluten- och laktosfri helg

Helgen har inte bara varit glutenfri, utan även laktosfri! Så det har varit lite pilligt minsann! Men det är bra att testa på att vara både laktos- och glutenfri eftersom många måste avstå även laktos i början när man fått sin diagnos som glutenintolerant.

Lördagens mat:
Frukost: Laktosfri fil med äpple, banan, hallon, russin, physsilliumfrön och kanel. 2 st glutenfria mackor med Becel, hårdost och gurka. 1 risbröd med jordnötssmör.
Mitt på dagen: 2 glutenfria mackor med hemmagjord hummus och tomat. Äpple.
Middag: Ugnsrostade rotsaker och kikärtor med Tsatziki gjord på laktosfri gräddfil, gurka och vitlök.
Kvällsmys: Fruktsallad med äpple, päron, banan, hallon, blåbär, russin, apelsin och nektarin. Maoam-godisar.

Söndagens mat:
Frukost:
Laktosfri fil med äpple, banan, russin, blåbär, hallon, kanel och physsilliumfrön. 2 glutenfria smörgåsar med Becel, hårdost, marmelad och gurka. 
Mitt på dagen: 2 glutenfria smörgåsar med hummus och tomat.
Fika: Kaffe samt 2 st gluten- och laktosfria vaniljgifflar. Äpple.
Middag: Kokt torsk med ägg och hemmagjort potatismos (gjort med Becel och laktosfri mellanmjölk) samt ärtor och sparris.
Kvällen: Fruktsallad med banan, äpple, päron, hallon, blåbär, kiwi och klementin.

Svårigheter:
Framförallt så har det blivit mycket dyrare att vara både gluten- och laktosfri. Som student är det redan svårt att få pengarna att räcka till. Sen var det ex. halva priset på Keso när jag var i affären, men det kunde jag ju inte köpa. Och när jag var och fikade hos en släkting på söndagen, så var jag också tvungen att tacka nej till några kakor som innehöll gluten och laktos. Det var lite jobbigt eftersom de såg så goda ut. Men Frias vaniljgifflar var faktiskt riktigt goda! Min syster ville också testbaka en cheesecake i söndags, men det skulle bli så besvärligt (och dyrt) att göra den både gluten- och laktosfri, så vi bestämde att det fick vänta.


Frias frysta vaniljgifflar var goda och lagom stora till kaffe-fika tyckte jag! Aningens lite torra, men det är ju en svårighet med glutenfria bakverk. Jag kommer i alla fall kunna äta dem flera gånger och även bjuda på dem!


Tack alla som ger mig sådan positiv feedback för det jag gör! Det värmer! :)

/Helena

 


Kommentarer
Postat av: Emma

Svar: Okej.. Var de goda? Jag har bara testat hembakade bullar som min kompis mamma gjorde en gång.. Och de var väldigt goda! :)

2010-10-05 @ 18:41:37
URL: http://emmis.webblogg.se/
Postat av: Malin

hej! Kul att se att du testar hur det är att vara glutenallergisk! Själv är jag gluten och mjölkallergisk och det är intressant att se hur du får "tacka nej" till saker och till, något som man som allergisk får göra ständigt. Restaurangbesök och utlandsresor är ju det svåraste, men känslan av att vara besvärlig och krångla till saker och ting är ändå värst!

2010-10-05 @ 20:25:16
URL: http://omeletten.blogspot.com
Postat av: Tiniusuna

Perfect work!

2011-02-28 @ 07:58:29
URL: http://tiniusuna.blog24h.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback