Testning av fyra nya brödsorter

Jag har testat fyra nya brödsorter ifrån Pågen och Skogaholm, och här är mitt omdöme om dessa. Jag tycker det är svårt att hitta goda och nyttiga bröd, så det är bra att man kan testa lite nya produkter.

Två viktiga parametrar när jag väljer bröd är hur mycket fiber samt hur mycket socker det är i brödet. Det är bra om det är mer än 7 g fiber/100 g och mindre än 5 g socker/100 g. Detta är vad jag skulle rekommendera i rollen som dietist också.

 
Lingonbröd (Pågen)
Fiberinnehåll:
6 g /100 g
Sockerinnehåll: 4,5 g /100 g
Mitt omdöme: Lite tråkigt, smakade inte så mycket. Sen känns det lite mjukt och lite väl luftigt, som att man inte kommer bli mätt på det. Men jag gillar formen på brödet, fyrkantigt och i två delar. Sockerinnehållet är ju lägre än i deras vanliga lingongrova, så om man gilalr det är ju detta lingonbrödet ett bättre alternativ. Jag ger brödet 2 av 5 poäng.

 
Skogaholmisar (Skogaholm)
Fiberinnehåll:
4 g /100 g
Sockerinnehåll: 8,5 g /100 g
Mitt omdöme: Smakar väldigt sött, nästan som en slät bulle. Jag kan ju därmed inte låta bli att tycka att det är gott, men jag skulle inte vilja äta detta som bröd. Kände ingen mättnad alls av det, känns som man kunde äta hur mycket som helst. Så pga dåligt med fiber och mycket socker så blir det bara 1,5 av 5 poäng av mig.

 
Fröbröd (Pågen)
Fiberinnehåll:
6 g /100 g
Sockerinnehåll: 4,5 g /100 g
Mitt omdöme: Jag testade inte att rosta detta men kan tänka mig att det är gott. Samt ett bra bröd att göra varma mackor på. Kändes som jag blev aningen mer mätt av detta än de två bröden ovan, men inget superbra betyg ändå eftersom brödet känns lite tråkigt; 3 av 5 poäng.

 
Rågbröd (Pågen)
Fiberinnehåll:
8 g /100 g
Sockerinnehåll: 3 g/100 g
Mitt omdöme: Ett mättande bröd med bra fiberinnehåll och lågt sockerinnehåll. Med bra pålägg kan detta bli en riktigt bra mellanmåls- eller frukostmacka. Kunde smakat lite mer, men ändå så tyckte jag att detta brödet vad bra! Betyget jag ger blir 4 av 5 poäng.

/Helena

Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag köpte det längst ner i veckan och tyckte det va supergott! :D

2010-11-03 @ 20:27:34
URL: http://whatsandrasaid.blogg.se/
Postat av: Susanna

Tråkigt att det inte var mer spännande smak, eller rättare sagt någon smak alls, på bröden! Man vill ju att de ska smaka något!

2010-11-03 @ 22:35:57
Postat av: MaryCaroline

Brukar nästan aldrig testa nytt bröd. Det kanske man skulle göra istället för att alltid äta samma.



Den där "Skogaholmisar" ser ut att påminna om ett bröd jag åt som barn faktiskt. Vem vet, det är kanske ungefär samma.

2010-11-04 @ 11:44:56
URL: http://marycaroline.blogg.se/
Postat av: linn

Jag gillade lingonbrödet!

2010-11-08 @ 22:00:14
URL: http://drivkraften.blogg.se/
Postat av: Emma

Kul att du testat brödsorter, det är ju lite lurigt när man står på affären och ska köpa bröd, med alla nya sorter. De ser "nyttiga" ut, men är de det egentligen etc...

/Emma

2010-11-20 @ 08:12:08
URL: http://bakemeacake.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback