Palsternacksgratäng med kikärtor och broccoli

Den här gratängen har jag publicerat recept på tidigare, men nu gjorde jag om det lite och hade bl.a. kikärtor i, så här kommer det igen! Kan verkligen rekommendera detta, är jättegott.


Ingredienser (ca 5 port):
* 1 kg palsternacka
* ca 300 g broccoli
* 2 st gula lökar
* 2 st vitlöksklyftor
* lite flytande margarin att steka i
* 5 dl mjölk
* 3 msk vetemjöl
* 1 tsk gurkmeja
* salt och peppar
* ca 200 g kikärtor

Gör så här:
Sätt ugnen på 250 grader. Skär palsternackan i slantar. Koka dem i ca 5 min. Dela broccolin i småbitar. Om du använder färsk broccoli, lägg i den med palsternackan och koka med den sista minuter. Hacka lök och vitlök och fräs i flytande margarin tills det är mjukt. Sikta över vetemjölet och häll på mjölken. Rör runt och låt det koka upp, och sjud tills det tjocknar lite. Varva palsternacka, broccoli, kikärtor och lökblandningen i en ugnssäker form. Avsluta med lökblandningen överst. Grädda i ugnen ca 10-15 minuter.
Servera med ex. kassler, en matig sallad eller bröd.

Glutenfritt? Red med maizena istället för vetemjöl.
Mjölkfritt? Stek i olja och använd havremjölk istället för vanlig mjölk.

/Helena


Kommentarer
Postat av: Susanna

Har köpt hem en massa palsternacka så att jag snart kan testa detta recept! Låter smaskigt! :)

2010-11-09 @ 20:54:36
Postat av: Emma

Det här låter som ett recept för mig :) Kikärtor var en bra tillsatts, för det är så jävla gott :)

2010-11-18 @ 11:14:19
URL: http://bakut.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback