Kanelkaka med mandel

En kanelkaka som jag svängde ihop häromdagen. Gjorde den med grahamsmjöl istället för vetemjöl, samt att jag tog mindre margarin än vad det var i ursprungreceptet. Jag tyckte den blev god, passade bra till en kopp te.


Kanelkaka med mandel, med min julgran i bakgrunden. Trevlig första advent till er alla!

Ingredienser till en kaka:
* 3 st ägg
* 2 dl socker
* 2,5 dl grahamsmjöl
* 2 tsk bakpulver
* 1 msk kanel
* 50 g margarin
* 1 dl vatten, uppkokt
* flagad mandel

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa samman socker och ägg. Smält margarinet och blanda ner det samt övriga ingredienser tillsammans med äggsmeten och rör tills det blir en slät smet. Häll i en smörad och bröad form med löstagbar botten och garnera med flagad mandel. Grädda i ugnen i ca 30 min.

/Helena


Kommentarer
Postat av: Susanna

Lät gott! Och vilken mysig och fin bild! :)

2010-11-28 @ 19:40:08
Postat av: Emma

Låter och ser gott ut, ska provas :)

2010-11-28 @ 21:30:52
URL: http://emmalona.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback