Knäckebröd med vallmofrön

Jag har faktiskt aldrig lyckats baka ett riktigt lyckat knäckebröd. Antingen har man förstört tänderna av det eller så har det blivit helt mjukt, mer som bröd. Men igår lyckades jag och det blev jättegott! Och vad väldigt enkelt att göra.


Ingredienser (ca 2 plåtar):
* 25 g jäst
* 2,5 dl ljummet vatten
* 4 dl vetemjöl
* 2 dl grahamsmjöl
* 1,5 tsk salt
* 1 msk flytande margarin
* 0,5 dl blåa vallmofrön

Gör så här:
Lös jästen i det ljumna vattnet. Blanda ner salt, mjöl, margarin och frön och rör runt ordentligt. Degen skall vara väldigt kladdig. Låt den sedan stå och jäsa till sig lite i 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Dela sedan degen i två bitar och kavla ut direkt på en bakpappersklädd plåt. Använd mjöl vid utkavlingen eftersom det är kladdigt och fastnar på kaveln annars. Kavla den så tunn du bara kan! Det blir nästan två hela plåtar av all deg. Grädda i ugnen i 12-15 min. 12 för lite mjukare och 15 för lite hårdare.
Avnjut med lite margarin, ost eller skinka på!

Har ni några bra knäckebrödrecept? Tipsa gärna! Skulle gärna vilja göra något som är lite mer grovt än detta ovan.

/Helena


Kommentarer
Postat av: Susanna

De var verkligen goda! Vallmofröna gjorde susen! :)

2010-05-16 @ 20:36:28
Postat av: Katarina

har aldrig gjort knäckebröd.. men vill verkligen prova! :D

2010-05-17 @ 09:02:44
URL: http://katarinasegen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback