Fläskfilégratäng med ost och tomatconcassé

Detta receptet är en av favoriterna som min mamma gör ibland. Åhh, det är så himla gott! Riktig fredagsmys-middag, och passar allra bäst med klyftpotatis tycker jag.

Ingredienser (ca 4 port):
* 500-600 g fläskfilé
* 1 krm svartpeppar
* 1 msk flytande margarin
* 1 dl matlagningsgrädde
* ostskivor
Tomatconcassén:
* 1/2 gul lök
* 1 burk krossade tomater, 400 g
* 3/4 tsk salt
* 1 vitlöksklyfta
* 1 tsk timjan
* 1 st lagerblad

Gör så här:
Skär fläskfilén i minst 8 bitar, banka dem platta. Peppra dem och bryn dem hastigt i margarinet och lägg dem sedan i en ugnssäker form. Sätt ugnen på 250 grader.
Gör sedan concassén: Hacka löken grovt och fräs den efter köttet i pannan. Tillsätt tomaterna och kryddorna. Koka ihop röran tills den håller ihop, ca 10-15 min utan lock.
Häll matlagningsgrädden runt köttet. Lägg en tjock liten ostskiva på varje köttbit och bred tomatconcassén över. Gratinera i ugnen i ca 10 min.
Servera med ris eller klyftpotatis samt sallad/grönsaker.


Här är rätten äten med ris, broccoli, gurka och majs. Men som jag skrev ovan gillar jag nog allra bäst när man kombinerar gratängen med klyftpotatis. Känns lite extra lyxigt också!

Nu sitter jag och smaskar blockchoklad framför datorn, mums. Blir en riktig mysfredag idag. Ha en fin fredagskväll allihopa!
/Helena

Kommentarer
Postat av: emma

ser supergott ut!

2010-03-12 @ 20:09:02
URL: http://emmalona.blogg.se/
Postat av: Slickepotten

Mums vad gott det ser ut!

Tack för din gulliga kommentar på min blogg :)

Nu ska jag kika runt lite här :)

2010-03-12 @ 21:57:42
URL: http://slickepotten.net/
Postat av: Carita

Hej Helena! Din fläskfilé gratäng verkar spännande, det måste jag testa någon gång! Ikväll blir det 3 tårtor, en mer klassisk med sockerkaksbottnar, vanilj- och rabarberfyllning och vitchokladfrosting, sen en chokladtårta med mango och passionsfruktsformage och sist en marängtårta, är dock rädd att jag kommer få en del över :P Isåfall får jag bjuda hem lite folk som inte kunde idag på måndag eller nått:)

Kram

2010-03-13 @ 10:01:38
URL: http://minmatgladje.blogg.se/
Postat av: Heléna

Hej, såg av en slump att du visst kommenterat min blogg i somras om min rosa kaffebryggare =) Tråkigt att man inte får upp alla kommentarer utan måste kolla månad för månad..

Känner direkt att jag måste bokmärka din blogg! /Heléna

2010-03-15 @ 07:41:31
URL: http://hemmahoshelena.blogg.se/
Postat av: Isabel

Gjorde den här rätten ikväll med lite mer ingredienser, gott! :-)

Tack för inspirationen!

2011-03-19 @ 19:54:40
URL: http://isabello.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback