Äppelcupcakes med kanelfrosting

I fredags var jag på "hejdå-fest" för en utbytesstudent-kompis som ska åka hem till Tyskland igen. Jag vet att han älskar alla cupcakes som jag och min fikakompanjon hade på Kalmar nations fik i höstas, därför hade jag bakat några cupcakes som en liten avskedspresent.


Ingredienser (till ca 8 st):
* 1 st litet äpple
* 1 ägg
* 0,75 dl socker
* 50 g margarin
* 1 dl mjölk
* 2 dl vetemjöl
* 1 tsk bakpulver
* 1 tsk vaniljsocker
* 0,5 msk kanel
Frosting:
* 100 g creamcheese (färskost, philadelphia)
* 40 g margarin
* ca 5 dl florsocker
* 0,5 tsk kanel
Garnering:
* strössel

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Hacka äpplet i små bitar. Vispa ägg och socker snabbt. Smält margarinet och blanda ner det och mjölken med äggvispet. Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver, kanel och blanda sedan ner det i smeten. Blanda slutligen ner äppelbitarna. Fyll 8 st muffinsformar till hälften med smeten och grädda i ugnen i ca 20 minuter.
Under tiden kan du göra frostingen. Vispa creamcheese, margarin, kanel och florsocker med en visp tills det blir en slät smet. Mängden florsocker man behöver kan variera lite. Man vet att det är en bra konsistens när det man spritsat lixom "stannar kvar i samma position". Du kan provspritsa och sedan eventuellt tillsätta med florsocker. Spritsa sedan cupcakesen och garnera ev. med strössel eller annat.

Tack för alla frågor, fortsätt gärna fråga!
/Helena


Kommentarer
Postat av: Elin

åh, låter mums!

2010-03-30 @ 21:04:11
URL: http://ellaskostochfriskvard.blogg.se/
Postat av: emma

vilka söta!

2010-03-30 @ 21:20:41
URL: http://emmalona.blogg.se/
Postat av: Sandra drömkaka

Mmm vad sugen jag blir på cupcakes nu! Det här låter som ett supergott recept :)

2010-04-01 @ 18:34:30
URL: http://dromkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback