Därför löptränar jag!

Bara 19 dagar kvar tills jag ska springa mitt andra halvmarathon-lopp och träningen är fullt igång! Förra veckan fick jag ihop hela 53 sprungna km!! Denna veckan blir det nog dock lite mindre eftersom det är mycket att göra i skolan och annat som står på schemat (bl.a. födelsedagsfest :) och kompisbesök).
Även om jag springer mycket är jag inte så jättesnabb. Mitt förra lopp, förra året, gick på 2.20 vilket känns ganska sakta. I år är målet att komma under 2.10 och allra helst <2.06 vilket innebär en km-tid på mindre än 6 min/km.

Hur som, att ha ett mål att sikta på är en av alla de anledningar som gör att jag löptränar, men här ska jag lista varför jag tycker det är så kul och mår bra av att springa:

Därför älskar jag att springa!
* För att jag stressar ner, får mer energi och kan koncentrera mig bättre 
* För att jag får en sådan kick och glädjerus efter att ha tagit ut mig efter ett långt lopp!
* För att jag känner mig mer bekväm och tillfreds i min kropp
* För att det är kul att ha ett mål att sikta på och känna hur man förbättrar sig
* För att jag inte behöver tänka lika mycket på vad och hur mycket jag äter
* För att fysisk aktivitet förebygger massor av sjukdomar, såsom hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes m.m.
* För att man får vara ute i naturen och andas frisk luft

Varför tränar ni?

/Helena

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Jag skiter i att träna, det mår jag bra av!! Ville annars bara säga att snart är det fredag :D!!

2010-04-19 @ 23:00:31
Postat av: Emma

För att det är kul och det får mig att må bra! :)

2010-04-20 @ 08:04:03
URL: http://emmaluu.wordpress.com
Postat av: Johanna Blankis

Jag tränar för att helt enkelt må bättre. Dock så tycker jag löpträning är sjukt tråkigt. Har aldrig tyckt det är roligt vilket är ganska synd eftersom det är en bra träningsform. Istället frå det bli jympa och dans på Friskis :D

2010-04-20 @ 08:38:24
URL: http://jblanksvaerd.blogg.se/
Postat av: Jenna

Jag kunde ha skrivit de punkterna själv, för det är precis vad träning är för mig. Jag älskar det för den avkoppling den ger mig, för det glädjerus som jag får efteråt (och ibland under passet), för den energi den ger mig och håller mig friskare och piggare och för att precis som du oxå kunna unna mig det där lilla extra utan att behöva tänka så mycket på vad jag äter :)

2010-04-20 @ 08:40:18
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Gärdvall

Jag springer för att hålla mig i form, dvs hålla nere vikten, samt för att det såklart är bra att röra på sig ur hälsosynpunkt. Och för att det är "tidseffektiv" träning.

2010-04-20 @ 09:11:42
URL: http://gardvall.blogg.se/
Postat av: E

Jag tycker om att springa. Jag känner mig avslappnad och kommer ner i varv, kan rensa tankarna! Speciellt nu när vädret blir bättre, underbart.

2010-04-20 @ 11:40:12
URL: http://emmalona.blogg.se/
Postat av: Elina

Jag blir peppad att gå ut och springa när jag läser det här! :D

2010-04-20 @ 15:36:57
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jag springer för man får en väldans bra träning kombinerat med friskluft :)

2010-04-20 @ 20:33:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback