Vissa barn har svårt att äta

Igår hade vi en lektion med innehållet "Barnets ätmotoriska utveckling, samt ätproblem". Som tog upp hur barn lär sig att äta (alltså suga, tugga, svälja...) och också att vissa barn har svårt att äta. Ibland finns det en förklaring till detta, ibland inte.

 

Det är viktigt att aldrig tvinga ett barn att äta. (Om det inte är livshotande förståss.) Detta kommer aldrig att leda till något bra... Och de sista grejerna som vår föreläsare tog upp idag var hur man skall förhålla sig till dessa barn som inte äter;
Den vuxne lär inte barnet att acceptera ett vidgat maturval utan underlättar för det att lära sig självt!
* man ska ha ett uppmuntrande, positivt tilltal
* tala till det som sker, inte fråga eller instruera
* hjälpa barnet att (våga) ha fokus på maten
* vara i fas med barnet
* hjälpa barnet att lyckas
Alltid lita på att barnet gör så gott det kan!

För mig var det lite känsloladdat med denna föreläsning. Jag skulle nämligen önskat att jag blev behandlad annorlunda när jag var barn. På dagis och lågstadiet hade jag väldigt svårt att äta mat. Jag vet inte varför, det bara var så. På dagis hade jag jättesvårt att svälja. Satt och tuggade i flera minuter utan att kunna svälja. Som straff fick jag alltid kvarsittning vid matbordet.
Jag hade alltid alltid ont i magen över att gå till dagis och skolan p.g.a. detta. Jag vet inte varför jag var sådan, men i det stora hela mådde jag bra, inget fel på mig. Och idag äter jag allt! Vissa barn behöver lite tid...

/Helena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback