Mjölkproteinallergi

Jag har tidigare skrivit om "laktosintolerans" och "glutenintolerans" och tänkte nu ta upp mjölkproteinallergi. Som laktosintolerant kan man ju dricka mjölk som är laktosfri, men som mjölkproteinallergiker får man gå ett steg längre. Mjölkproteinallergi innebär att kroppen bildar antikroppar mot proteinerna i mjölken och mjölkprotein finns i alla livsmedel där mjölk ingår. Allergin uppstår ofta hos små barn och kan sedan växa bort med åldern. Det är inte jättevanligt att man har kvar allergin som vuxen, men det förekommer ju såklart. I och med att detta är en allergi, är det otroligt viktigt att mjölkproteinsallergikern inte får i sig någon mjölkprotein alls, då kan en livsfarlig reaktion utlösas. Jämfört med en laktosintolerant som visserligen får väldigt ont i magen, men symptomen i sig är inte "farliga" - så kan mjölkproteinallergikerns reaktion på mjölkprotein bli väldigt allvarlig och livshotande.


Vilka livsmedel måste man utesluta? Och vad kan man välja istället?

En mjölkproteinallergiker får inte äta något livsmedel som innehåller mjölk. Ex. mjölk, grädde, gräddfil, yoghurt, fil, smör, margarin, glass, ost m.m. Men detta finns det mycket bra substitut för. Havremjölk, sojamjölk, rismjölk m.m. finns som ersättning för vanlig mjölk. Det finns också vaniljsås, gräddfil, matlagningsgrädde m.m. gjort på soja eller havre. Det finns också mjölkfri glass (oatly eller tofuline) samt mjölkfritt margarin. Det finns till och med mjölkfri hårdost (ex. cheddar, edamer, mozzarella) gjord på soja. Denna hårdost beter sig dock inte riktigt som vanlig ost då den inte smälter så bra. Men den går bra att äta skivad som pålägg eller riven i matlagningen. Osten har lite gummiliknande konsistens och smakar speciellt.

Man måste som mjölkproteinallergiker vara jättenoga med att läsa på innehållsförteckningar. Ex kan bröd vara bakat med margarin eller mjölk. Färdigrätter kan innehålla mjölk ex. i såser. Kakor innehåller nästan alltid mjölk. Ja, i stort sett kan alla livsmedel som "blandats" fram och inte är en ren produkt, innehålla mjölk. Det är väldigt väldigt viktigt att läsa noga om livsmedlet innehåller mjölkprotein! Förutom mjölkprotein kan det benämnas som skummjölkspulver eller vasslepulver på innehållsförteckningen. Vasslepulver är en vanlig tillsats i livsmedel av alla dess slag, så kolla noga. (På engelska heter vasslepulver "whey powder" vilket kan vara bra att veta om du läser på utländska förpackningar.)

Choklad innehåller också mjölkprotein. Numera har jag dock sett att det finns mjölkfri choklad i affären. En del riktigt mörka choklad innehåller heller inget mjölkprotein.


Allergi och intolerans

Man kan alltså vara allergisk mot mjölkprotein, men man kan också vara intolerant mot mjölkprotein. Detta är samma sak, fanns intoleransen ger inte lika livshotande reaktioner om man skulle råka få i sig mjölkprotein.


Vegansk mat = mjölkfri

Som vegan äter man inte kött, fisk, fågel och inte heller ägg och mjölk. Om en produkt är vegansk är den alltså mjölkfri och går bra att äta även för någon som är mjölkproteinallergiker.


Se upp med kontaminering!

Men som vanligt är det oerhört viktigt att om du t.ex. gjort något mjölkfritt, inte råkat kontaminera detta med mjölk. Att steka i en stekpanna som du tidigare använt smör i är därför inte bra! Detta måste man också vara noga med när man som mjölkproteinallergiker går på restaurang. Kan man lita på att det är helt mjölkfritt? Men varje person som lider av denna allergin får prata med läkare/dietist om hur noggrann denna måste vara.



Två stycken mjölkfria produkter. Icas solhavre - havremjölk med tillsatta vitaminer och kalcium för att motsvara innehållet i vanlig mjölk. Och Milda mjölkfritt bordsmargarin, gjord på vegetabiliska oljor.

Läs om andra födoämnesallergier/intoleranser på min blogg:

Laktosintolerans: http://matresan.blogg.se/2008/november/laktosintolerans.html

Glutenintolerans: http://matresan.blogg.se/2009/march/glutenintolerans-och-mitt-forsok-att-ga-pa.html


Stort TACK till Anneli som hjälpt mig med texten.


/Helena

Kommentarer
Postat av: Anna

jobbigt med allergier.

2009-05-19 @ 21:04:09
URL: http://smultronet1.blogg.se/
Postat av: Jenna

Visst är det underbart att fräscha till håret lite så här på vårkanten :) Varje gång jag går bestämmer jag mig för att gå oftare och sköta om håret bättre, men ändå blir det lika sällan. Bara för det lyckades dom lura på mig en balsamspray igår!



Jag hoppas verkligen det löser sig. Jag kommer fortsätta göra högskoleprovet, men jag har pratat med ett par tjejer som oxå kunde byta till Dietistprogrammet från kostvetarlinjen, efter att en del hoppade av från dietist. Det måste väl alltid finnas några som hoppar av förmodar jag ;/ Jag kollade precis VHS-statistik och det är mycket fler som har sökt in på kostvetarlinjen det här året. Jag hoppas verkligen att inte snittet höjs allt för mycket i och med det, håller tummarna för det!

2009-05-19 @ 23:24:37
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Jenna

Det är http://halsofreak.blogg.se/ som tipsade om ägg-gröten på sin blogg för ett tag sen, och sedan dess är jag totalt fast! äter väldigt sällan någon vanlig råg/havre-gröt numera. Den lyfte mina grötfrukostar till helt nya höjder och jag har spridit det till hela min bekantskapskrets :D



Om du micrar din gröt i vanliga fall, så micra först gröten endast halva tiden och ta ut den, och blanda i ett ägg ordentligt med gaffel, och stoppa sedan i micron igen och micra andra halvan av tiden :)

2009-05-19 @ 23:29:16
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Sandra

Hihi, dom där två finns alltid på mitt frukostbord. :P Hade missat att du skrivit om mjölkproteinallergi tidigare. Bra text! :)

2010-05-04 @ 12:14:53
URL: http://whatsandrasaid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback