Järnbristanemi

Jag känner en sådan otrolig lättnad att det inte är sant! Senaste fyra veckorna har jag inte mått alls bra. Jag har varit så fruktanvärt trött och ofta ledsen, att jag inte alls kännt igen mig själv. Jag brukar ha gott om energi att göra saker och se positivt på det mesta. Men nu har det varit väldigt jobbigt, och samtidigt har det varit så tufft i skolan.
Men idag har jag varit och tagit blodprover och det visade sig att jag har blodbrist, järnbristanemi.

Järnets huvuduppgift i kroppen är att transportera syre i blodet. Järnet ingår i molekylen hemoglobin som finns i den röda blodkroppen och transporterar syre i blodet till alla kroppens celler. Om järnbrist uppstår kan inte syre transporteras lika effektivt, och då blir kroppens celler inte tillfredsställda - man blir  trött.
Järnbrist och järnbristanemi är inte samma sak. Först uppkommer järnbrist i kroppen då absorptionen av järn från maten man äter inte kan täcka kroppens behov av järn. Då börjar kroppen istället att använda järn från ett järnförråd den har i lever och mjälte. I detta förrådet finns vanligtvis 500-1000 mg järn. När dessa förråd är tömda uppstår järnbrist i cellerna. Så småningom minskar Hb-nivåerna (hemoglobinet) i blodet eftersom det inte finns så mycket järn, och en anemi (blodbrist) utvecklas.
Järnbrist är relativt vanligt och förekommer hos 15-30 % av den kvinnliga befolkningen. Järnbristanemi är dock mer ovanligt och ses hos ca 5 % av kvinnorna.

Ett referensvärde för Hb för en kvinna 120-155 g per liter blod. Mitt värde låg nere på 101 g/liter vilket gav en järnbristanemi. Symptomen för järnbistanemi är trötthet, minskad arbetsförmåga och nedsatt immunförsvar - vilket stämmer bra med hur jag mått den senaste tiden.

Järn i kosten kan du hitta i t.ex. leverpastej, blodpudding, spenat, fullkornsprodukter, torkade aprikoser, grönkål m.m. Rekommendationerna över hur mycket järn man bör få i sig varje dag är för män 9 mg/dag och för kvinnor 15 mg/dag. (Kvinnor har ett större behov p.g.a menstruationerna.)


Leverpastej innehåller bra med järn!

Jag som ändå äter leverpastej nästan varje dag! Men det har inte varit tillräckligt. Nu ska jag få järntabletter och jag är bara så himla glad att tårarna rinner... För det ska bli så underbart att få bli pigg igen och få ny energi. Jag saknar den riktiga Helena som är energisk och glad!

/Helena

Kommentarer
Postat av: Sanna

Alltid skönt att få veta vad saker och ting beror på. Då hoppas vi att du blir pigg och glad snart igen!

2009-06-03 @ 15:02:39
URL: http://saannaas.blogg.se/
Postat av: Elin

Vad bra att du nu vet vad tröttheten beror på. Tror absolut att du kommer att fixa tentan. Ett tips: Drick blutsaft - synnerligen effektivt!

2009-06-03 @ 15:31:09
Postat av: Anonym

Förlåt mig jag har faktist fått hem chokladen det är bara min pappa som inte berättat han hade sattit choklade på tvn

2009-06-03 @ 19:39:43
URL: http://saraabs.blogg.se/
Postat av: Jenna

Vad skönt att du har fått svar på tal. Det värsta som finns är ju att gå runt och undra! Nu får du börja äta massa blodpudding ;) Gillar oxå paulo coelho starkt. Pilgrimsresan har jag faktiskt missat att läsa och likaså John Ajvides bok :) De får följa med på nästa bokbeställning. Tack för tipsen! Älskar att handla böcker!

2009-06-03 @ 19:51:18
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Thess

Inte konstigt att du blev smittad av min förkylning då :P Hoppas det blir bättre nu vännen!

2009-06-03 @ 21:33:03
URL: http://tessielur.blogg.se/
Postat av: KarlZon

Släng på lite persilja med ;) mkt järn där i =)

2009-06-04 @ 07:50:24
URL: http://llsaventyr.blogg.se/
Postat av: KarlZon

jo ja vet! men spenatsoppa o ägg är suuusen :) om man gillar det...för min spenatsoppa slår ingen :P HAHA min syster bara avskyr spenatsoppa...men blev snopen när hon fick smaka o sa att det var det godaste hon ätit på länge :P

2009-06-04 @ 09:28:40
URL: http://llsaventyr.blogg.se/
Postat av: Helena

Tack tack för alla järn-tips! Måste bara inflika att när Hb-nivåerna gått ner i blodet av järnbrist är det inte möjligt att ÄTA sig till en normal nivå igen. Då är järntabletter nödvändiga! Men tack för tipsen.

2009-06-05 @ 10:50:56
URL: http://matresan.blogg.se/
Postat av: Pamie

Det där känner jag så väl igen! Riktigt läskigt hur trött man känner sig. Sambon brukar säga, ja men gå lägg dig... sen förklarar jag att jag är inte trött trött så att jag vill sova men trött som om hela kroppen är uttömd på energi det värsta dock är när yrsel slagit till. Va bra att du tog tag i det och kollade upp!

2009-06-07 @ 13:27:06
URL: http://lapetitepois.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback