Kanel

Kanel är en av mina absoluta favoritkryddor som jag använder mig flitigt av. Det är snart dags att köpa påfyllning av den till min kryddburk, såg jag imorse när jag frikostigt kryddade kanel på min havregrynsgröt. Jag äter kanel varje dag till frukost. Annars använder jag också kanel till kakor, när jag gör müsli, till kanelbullar m.m. Kanel är ju också ett vanligt inslag på julbordet, till risgrynsgröten eller som del i den kryddblandningen som ger glögg. Kanel ingår också i en del kryddblandningar som ex. curry och garam masala.

Kanelen utvinns ur barken på kanelträdet. Man skalar av barken, soltorkar den och rullar ihop den - då får man kanelstänger. Man kan också mala ner kanelen, och det är då man får det pulver som vi använder oss av. Det äkta kanelträdet växer vilt i främst Asien. Men den kanelen vi oftast äter här kommer från Kassiakanelträdet, det är den kanel som vi i dagligt tal kallar "vanlig kanel". Det trädet växer vilt i bl.a. Kina.



Ett gott kaneltips: knäckebröd med keso, skivad banan och kanel. Mums!


Kanel har ryckte om sig att vara en krydda som är bra för matsmältningen och ämnesomsättningen. Om detta går att styrka vet jag dock inte. Jag kryddar i alla fall med mycket kanel och hoppas på bra hälsoeffekter. Men eftersom jag äter så mycket kanel, går det att överdosera kanel? Kan det vara farligt? Det kan det faktiskt. Kanel innehåller naturligt ämnet Kumarin som vid intag av mycket stora mängder kan ge leverskador. Detta gäller dock i väldigt stora mängder och det är ingen fara vid vanlig konsumtion av kanel. Men ett tag visade ny forskning att kanel skulle hjälpa diabetespatienter att normalisera blodsockervärdet, om de åt några teskedar av kryddan - detta är dock något som livsmedelsverket avråder ifrån mad tanke på Kumarininnehållet i kanel.

/Helena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback