Kakadi - Egyptisk dryck


Här sitter jag och några vänner på café i Alexandria och dricker Kakadi.


I Egypten kunde man beställa en dryck, Kakadi, som var vackert röd och gjord på hibiskusblommor. Den smakade sött och syrligt samtidigt och var väldigt god. Den blev snabbt en favorit! Köpte med mig lite torkade hibiskusblommor hem, för att kunna göra drycken väl tillbaka i Sverige. Men sen har dem bara blivit liggande eftersom jag inte kom ihåg hur jag skulle göra.. Men med hjälp av en liten förklaring av en vän från resan hur man skulle göra, så tog jag nu tag i saken på jullovet och gjorde Kakadi! (utalas för övrigt kakkadé)


 
Du behöver:
* en näve torkade hibiskusblommor (vet dock inte vart man kan få tag på dem i Sverige. Tips någon?)
* 1 liter vatten
* ca 3/4 dl socker

Gör så här:
Koka upp vattnet med blommorna i. När det börjat koka blandar du ner sockret och ställer sedan av från plattan. Låt svalna och förvara sedan i kylskåp. Låt blommorna dra i drycken över natten och sila sedan av dem. Klart att dricka!  

Tillbaka i Uppsala nu. Har precis varit och handlat ingredienser till ett skolprojekt vi gör. Imon ska jag och två klasskamrater laga till fem olika recept vi komponerat ihop. Det ska bli roligt!
Jag köpte en rosa Krysantemum när jag var och handlade också. Tänkte den skulle vara vacker på mitt bord :) Men det är så kallt ute att den var helt död när jag kom hem! *snyft*
/Helena

Kommentarer
Postat av: Susanna

Det var väldigt gott! Det var trevligt med en lite annorlunda dryck! Får ta mig lite när jag kommer hem! =)

2009-01-08 @ 10:43:50
Postat av: Johanna

Åh! Jag har hela min påse hibiskus kvar, måste göra den nån dag, så himla goood ju! Har ett speciellt minne när du, karin o jag fick en riktigt god ute på marknaden i kairo, så gott att vi tog vars ett glas till direkt. SAKNAR!!! Fattar du att det snart är 2 år sen vi åkte??

2009-01-08 @ 21:34:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback