Chokladprovning - så gör man

I min blogg skriver jag en hel del om choklad och tänkte därför att jag skulle ge en liten lektion i hur man gör när man provsmakar och bedömer choklad. Så kan du själv anordna en liten chokladprovning hemma :) Detta kan också vara bra att läsa igenom inför det stundande mjölkchokladtestet som jag ordnar. Vill du vara med?! Hör av dig till mig senast på måndag 19/1. Du kommer få några olika sorters mjölkchoklad skickade till dig, samt ett formulär att fylla i. Vore kul om så många som möjligt ville deltaga! :)


Det första man kan göra vid en chokladbedömning är att studera innehållsförteckningen på chokladen. En bra choklad ska bestå av enbart naturliga råvaror som kakao, kakaosmör, socker (helst rörsocker) och naturlig vanilj.

Inled provningen med den choklad som har lägst kakaohalt och gå stegvis uppåt. Det är bra att dricka vatten mellan varje chokladsort så att smaklökarna neutraliseras.

I en provning ingår fyra huvudmoment; titta, dofta, bryt och smaka.

Titta: Ytan skall vara blank och slät. Om chokladen inte förvarats i rätt temperatur kan den få ex. en vit yta, eller kännas sträv och vara lätt glansig.

Dofta: Doften skall vara djup och intensiv. Chokladdofterna brukar delas in i blommiga, fruktiga, animaliska, rostade och kryddiga karaktärer.

Bryt: Chokladen skall avge ett karaktäristiskt knäckande när den bryts. Då vet du att den förvarats i rätt temperatur och är av god kvalité.

Smaka: Låt chokladen smälta mellan tungan och gommen. En choklad av god kvalité är lättsmältande, smörig och mild, utan den minsta kornighet i strukturen. Du kan finna både beska, söta, salta och sura toner i chokladen.

Källa: "Journal Chocolat" nr 4, 2007.


Denna provning lämpar sig alltså för att prova ut kvalité och smak på ren choklad.

Vill man prova olika spännande sorters choklad i en provning, kan man helt enkelt göra så att man äter alla sorter och sedan kommer fram till vilken som är godast :) hehe.


/Helena

Kommentarer
Postat av: Millan

Åh, vad kul det ska bli! längtar efter att det ska dimpa ner choklad i min brevlåda :)

2009-01-20 @ 02:02:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback