Grundläggande hygienregler i köket

Vi håller på med ett grupparbete i skolan där vi ska planera ett folkhälsoprojekt. (Vi ska bara planera, alltså inte genomföra det - men lära oss hur man gör när man planerar och tar fram information till det!) Min grupp ska genomföra en liten matskola för personer i årskurs ett på gymnasiet som precis flyttat hemifrån. Projektet innebär fem träffar med dessa elever där vi pratar om hygien, miljö, näringsriktig kost och fysisk aktivitet. Samt hur man kan göra bra mat som både är billig, miljövänlig och lättlagad. Tillsammans med eleverna lagas enkel mat som en avslutning på varje träff.
Jag fick i alla fall i uppgift att fota bilder till den första lektionen i grundläggande hygien i köket. Så jag tänkte dela med mig av dessa enkla tips som kanske gör så att du slipper en matförgiftning :)



1. Tvätta alltid händerna innan du börjar med matlagningen. Bakterier älskar verkligen att bo på våra händer och händerna rör alla möjliga ställen. Tvätta och torka dem noga.


2. Skölj alltid grönsaker och frukt innan förtäring. På grönsaker kan ex. finnas jordrester kvar som bär på bakterier vi kan bli sjuka av.


3. Separera färska och råa livsmedel. Använd separata skärbrädor och knivar, alternativt diska dem noga innan du skär upp något nytt.

4. Upphetta maten ordentligt! De flesta sjukdomsalstrande bakterier dör vid 70 grader och därför är det viktigt att kyckling och annat kött når denna innertemperatur.


5. Kyl ned rester snabbt! Det är viktigt att kyla ner mat som blivit över ner till högst 8 grader, så att bakterier inte växer till. Ett bra sätt att kyla ner är att ställa grytan i kallt vattenbad i vasken.


6. Byt disktrasa ofta. Bakterierna trivs och frodas på disktrasan. Om du inte vill kasta och ta en ny går det bra att tvätta den gamla i tvättmaskinen i minst 60 grader.


7. Förvara känsliga livsmedel kallt. Köttfärs är ex. ett väldigt känsligt livsmedel och bör därför förvaras kallt, helst under fyra grader, i kylskåpet. Använd en kylskåpstermometer för att se så att kylen håller rätt temperatur.

8. Undvik korskontaminering! Det innebär att du får akta så du ex inte tagit på rå kyckling, sedan tar på vattenkranen - tvättar dig, sedan tar på kranen igen och sedan på grönsakerna. Bakterier sprids lätt genom att man kontaminerar olika ställen i köket.

FINN FELEN!
Vilka hygienfel finner ni på denna bild?


/Helena


Kommentarer
Postat av: T

Hej :D Hoppas du och Sanna hade trevliga dagar :) Vilket intressant grupparbete ni ska göra. Om jag ska gissa på din fråga blir mitt svar:

1. Grönsakerna och kycklingen ligger på samma skärbräda.

2. Om det är en disktrasa som ligger i en klump är den full med baktierier.

3. Väskan och framförallt nyckelknippan bredvid skärbrädan är stora bakteriefällor.

Missade jag något?

2009-02-23 @ 15:16:53
URL: http://tessielur.blogg.se/
Postat av: Gustav

Jag har en likadan termometer, undra vart och i vilket sammanhang den kan ha inhandlats... =)



Vi testade att kolla bakterietillväxten på mynt som man ofta tar i och har för mig att vi testade nycklar också, men mynten var i varje fall inte alls så mycket bakterier på som man skulle kunna tror att det var!



PS Rolig blogg du har!

2009-02-23 @ 21:08:28
Postat av: Helena

Så rätt så rätt. Du fick med alla svaren där tror jag! Man måste akta råa saker från bakteriespridande grejer...



Och termometern.. haha... ja den inhandlades till ett visst "kolla temperaturen i kylskåpet"-uppgift i skolan... :P

2009-02-27 @ 14:20:48
Postat av: Ylva

Tack för en fin och väldigt lättilgänglig hygienguide dem kommer jag nog låna som lathund för nybörjare i mitt folkkök.

2012-03-28 @ 10:28:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback