Min första kräftskiva

Jag har faktiskt aldrig ätit en kräfta i hela mitt liv - men igår var det dags! Klubbverksutbildningen på nationen avslutades med en kräftskiva. Hatt och snaps och snapsvisor och hela köret! Hade riktigt skoj :)
Det var dock bara två kräftor som slank ner i min mage. De var faktiskt oväntat goda! Men det var så himla jobbigt att pilla upp dem och jag fick ont i fingrarna. Och för den tiden det tar att öppna kräftan, är det väldigt lite utdelning på mängden att äta... Tur att det fanns massa annat gott att äta också! :)


Han ser minsann lite ond ut...

Men jag tyckte som sagt att det var gott med kräfta och skulle gärna inhandla en burk kräftstjärtar (färdigskalade som tur är!) att äta någon dag. Vad kan man laga med det? Något tips?

/Helena

Kommentarer
Postat av: Jenna

Det har verkligen varit helt fantastiskt. Åh vad jag längtar tillbaka ut till det fria redan nu! Det blir garanterat en längre trip nästa år :)



Kul att du var på din första krätskiva! Tycker oxå att kräftor är riktigt goda, men de är sällan värt det stora besväret det är att få äta dem :P



Kräftstjärtar är jättegott att ha i salladen eller att tillaga dem med ex Creme fraiche. Den med saffran/tomat-smak är himmelskt god till, och så lite färska örter och vitlök till det exempelvis :)



2009-08-24 @ 10:04:10
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: andrianna

Haha, ja det tar ett tag att få kläm på kräftskalandet:D det finns tydligen bestick till det, men har aldrig provat:)Håller med ovanstående med sallad och creme faiche.



Det är alltid kul med "första gången" kulinariska upplevelse:D



Ha det fortsatt fint:D

2009-08-24 @ 15:49:10
URL: http://andrianna.blogg.se/
Postat av: Camilla

Blev du kräftfrälst alltså? Jag gav också kräftorna en chans i förra veckan men övergav dem framför två pajer. Hoppas att du har det finfint i Uppsala! Kramar

2009-08-24 @ 18:40:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback