Hällbröd

Detta brödet gjorde succé i min familj nu i dagarna! Jag tyckte också det blev gott, ett lite tjockare tunnbröd blev det ungefär. Dock blev jag väldigt besviken över min bakning p.g.a. jag hade fått för mig av receptet och bilden till detta - att det var knäckebröd jag bakade! Men det var det alltså inte, men goda blev de ju ändå hur som helst :)



Ingredienser (10 st platta bröd):
Fördeg:
* 1,5 dl mjölk
* 1,5 dl vatten
* 10 g jäst
* 3 dl grovt rågmjöl
Deg:
* 0,5 dl mjölk
* 0,5 dl vatten
* 10 g jäst
* 1 msk socker
* 1 tsk salt
* 0,5 tsk bikarbonat
* ca 8 dl vetemjöl + till utbakningen

Gör så här:
Fördegen skall göras ca 8 h i förväg, så gör den sent på kvällen och baka sedan på morgonen. Eller gör den på morgonen och baka brödet på kvällen. Värm mjölken och vattnet till fördegen fingervarmt och smula sönder jästen i en bunke. Häll degvätskan över jästen och rör om, tillsätt sedan det grova rågmjölet. Låt stå under bakduk i rumstemperatur i ca 8 h.
Efter att fördegen vilat klart kan du börja med den andra degen. Sätt ugnen på 250 grader. Värm mjölk och vatten fingervarmt och häll över den söndersmulade jästen. Rör ner fördegen, socker, salt, bikarbonat och mjölet. Rör ordentligt tills degen blir smidig. Dela den i 10 lika stora bitar. Kavla ut bitarna till runda platta bröd och kavla lite med en kruskavel ovanpå om du har tillgång till en sådan. Ha plåten inne i ugnen så att den blir riktigt het, ta sedan ut den, lägg på bakplåtspapper och lägg på bröd (typ 2 st åt gången). Nagga brödet och grädda i ugnen ca 4 min. Ta sedan ut dem, vänd dem och sätt in dem i ytterligare 1 min. Låt sedan brödet torka till på galler under en bakduk.


Sista jobbdagen idag!! Sedan blir det två veckors sommarlov för mig :)
/Helena


Kommentarer
Postat av: Jenna

Det såg gott ut. Har fastnat för tunnbröd på sistone. Ska prova ditt recept någon dag :)



Hoppas du får en riktigt bra sista jobbdag nu! Härligt med lite ledighet!

2009-08-08 @ 13:06:57
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: LIENE

sv: ja sån frukost är en bra start:)

dina muffins eller vems det nu är där uppe i din header ser lockande ut!

2009-08-08 @ 20:46:16
URL: http://lienes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback