Bakskola med kompisen - Camillas bröd med russin och pomerans

Det blev lite brödbak tillsammans med min kompis Camilla i Göteborg. Hon sa att hon tänkt länge på att baka bröd men att det varit svårt att komma igång, så jag ryckte in med en liten bakskola. Det svåraste är ju att ta tag i det hela och köpa hem alla ingredienser osv. Men sen när man köpt hem allt är det lätt att baka igen - då behöver man oftast bara komplettera med ett jästpaket. Det blev ett lättgjort bröd som blev saftigt, smakrikt och gott. Fick bra betyg av kompisarna som kom förbi på en macka också :)


Ingredienser (till 2 bröd):
* 50 g jäst
* 5 dl vatten
* 25 g margarin
* 2 tsk salt
* 1 msk mald pomerans
* 0,5 dl sirap
* 250 g Kesella lätt
* 2 dl russin
* 1 dl physsillumfrön
* 10 dl rågsikt
* ca 6 dl grahamsmjöl

Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Värm vattnet tills det blir fingervarmt och häll över jästen. Blanda ner alla andra ingredisenser och arbeta samman till en smidig deg. Låt degen jäsa under bakduk i ca 30 min. Ta sedan upp degen på bakbord och arbeta den lite till. Dela i två lika stora delar och platta ut varje del och rulla sedan ihop den till en "rulle". Lägg brödet med skarven neråt på ett bakplåtspapper på en plåt. Sätt ugnen på 250 grader. Låt sedan brödet jäsa ca 20 min på plåten. Sätt in i ugnen i 10 min. Sänk sedan ugnsvärmen till 175 grader och låt brödet stå inne ytterligare 30 minuter.

 

Kom hem från Göteborg precis och nu ska jag dra vidare ner till skåne över helgen. Imorgon ska jag på "Military tattoo" i Ystad.
/Helena

Kommentarer
Postat av: andrianna

det är ju bara bäst att testa på kompisarna:D kul att baka bröd, har alltid själv tänkt på det. Man sparar ju även massa pengar!



tycker om din blogg alltså, mat :D

2009-08-15 @ 16:22:40
URL: http://andrianna.blogg.se/
Postat av: Camilla

[tju:sigt]

2009-08-15 @ 18:46:33
Postat av: Jenna

Ännu ett brödrecept till min samling :) Kul! Älskar brödbak!

Vilka är Military tattoo? Måste vara ett band som jag inte hört talats om. Hoppas du har haft det riktigt trevligt i Skåneland!

2009-08-16 @ 19:23:25
URL: http://jennas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback