Tänk vad man kan längta efter mat!

Jag kom precis hem från ett föredrag om Rwanda som utrikespolitiska föreningen i Uppsala anordnade. Det väckte mycket minnen om min tid i Afrika. Tänkte på allt jag varit med om när jag satt på cykeln hem.. Tänkte på, angående till bloggen, hur mycket man egentligen kan längta efter mat och produkter hemifrån Sverige när man är ute och reser. Av alla mina matminnen från Afrika så är ett väldigt starkt, då jag kom in till Kigali, Rwandas huvudstad, och fick se en stor mataffär!! Kigali är mycket mer utvecklat än vad Uganda är, där mina fyra senaste veckor hade spenderats. Efter fyra veckors kost av banan, chapati, vitt bröd, stekta ägg och avokado så var min lycka att se en mataffär så total! O jag hittade både päron, grovt bröd, ost, vaniljyoghurt, sötlakrits och vit choklad! :) åhh!


 
 
Hmm, jag tycker jag känner igen det här... I Uganda var det inte så stort utbud av saker att äta. På bilderna ses först två frukostar och sedan två middagar.


Och vad är egentligen det första man vill äta när man kommer hem till Sverige igen, efter mer än tre månader i Afrika? Min mamma mejlade mig i god tid innan jag åkte hem och undrade vad jag ville ha för mat. "Köttbullar och potatismos" blev svaret.

Men det fanns också tre saker jag önskade mig och längtade efter, som min dåvarande pojkvän släpade med sig till flygplatsen i Köpenhamn när han mötte upp mig - Det var ett äppel. En burk russin. Och en påse Polly.

/Helena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback