Lite om mig själv

Jag som bloggar på Matresan heter Helena och är 22 år. Jag är född och uppvuxen i Växjö, men bor numera i Uppsala där jag pluggar första året på dietist-programmet. Jag har alltid tyckt att mat är intressant. Maten är en sådan stor del av våra liv och den påverkar oss så mycket. Förutom näringsbiten och hur mat påverkar oss både psykiskt och fysiskt, så älskar jag också att baka och att laga mat!
Jag äter det mesta, det är inte mycket jag inte tycker om. Men vissa saker äter man förståss hellre än andra ;P.

Recepten som jag kommer att publicera på min hemsida är favoritrecept som jag har och recept som jag ändrat på själv. Jag utgår ofta från ett recept men ändrar sedan en hel del för att få det mer "nyttigt" (mer fullkorn, fibrer, mindre fett, bättre fett osv.), mer ekologiskt samt ifall man vill ha det vegetariskt, gluten- eller mjölkfritt.

Mitt motto vad gäller mat är "Ät varierat! Mycket frukt och grönt! och man kan äta Allt - bara inte varje dag."

Och här kommer lite av mina favoriter:
Kötträtt: Mammas köttbullar med hemmagjort potatismos
Kycklingrätt: Kycklinggratäng med mango chutney
Fiskrätt: Lax och potatis med sweetchili-grönsaker
Frukost: Havregrynsgröt med russin, mjölk och äppelmos
Dessert: Blåbärspaj
Kaka: Kladdkaka
Dryck: Te, kaffe, mousserande vitt vin
Frukt: Äpple (Pink lady), päron, mango, ananas
Grönsak: Broccoli, gurka
Godis: Mjölkchoklad och sura vingummin
och jag är så smått beroende av; Russin! :)

Är det något mer ni undrar över är det bara att fråga. Inom kort kommer reportage, recept och annat skoj!
[email protected]

Njut väl! /Helena


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback