Fyra olika sorters kokade potatisar

Förra torsdagen hade jag potatis-labb i skolan varvid jag och en klasskamrat fick i uppgift att koka fyra olika sorters potatisar för att sedan provsmaka och bedöma dem. Så det tänkte jag redovisa lite om här.


På bilden ser ni potatissorterna vi testade, färdigkokta och skurna.




Blå kongo, Mandelpotatis, King Edward, Belana och i bakgrunden skymtar en orangefärgad sötpotatis som vi också provade. (sötpotatisen är dock egentligen ingen "potatis" - mer om den i något annat inlägg.)


Vi kokade fyra potatisar av varje sort, två med skal och två som var skalade. När de var färdigkokade skar vi dem i små bitar och smakade på dem.

Den potatisen som jag och min klasskompis tyckte var godast var Mandelpotatisen. Den var ganska fyllig och krämig och inte så mjölig.

King Edward var också krämig och god, men lite besk. Den smakade bättre med skalet på, och eftersom den sönderkokade snabbt om den var skalad, kan det vara bra att behålla skalet på den sorten.

Belana var lite besk och tråkig i smaken, men höll sig fin i konsistensen när man kokade den.

Blå Kongo var helt klart den vackraste potatisen, men tyvärr inte så god. Den var besk och smakade vad jag skulle kalla som en "skolpotatis" (vilket inte är positivt). Den var också väldigt mjölig.


Så av dessa fyra kokta potatisar skulle jag välja att ta Mandelpotatisen om jag skulle vilja äta kokt potatis. Faktum är att jag annars mest äter potatis i ugn då jag tycker att det är både godare och känns lite "lyxigare". Blå Kongo kan nog vara riktigt snygg som klyftpotatis i en rotsaksblandning i ugn. Den gör sig nog också bra som potatismos på barnkalaset.


Mer om potäter en annan gång!

/Helena


Kommentarer
Postat av: ..Thess..

Vad kul med potatis, fast jag har för mig att jag tycker om Belana, men det kanske inte var den. Mandelpotatis är gott, har du testat sparrispotatis?

Hoppas allt är bra!

Massor av kramar!

2008-10-16 @ 19:16:07
URL: http://tessielur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback