Chokladföljetång – Dark Sesame

Choklad är ju något av det godaste som finns, enligt mig i alla fall. I alla dess former kan man äta och njuta av choklad. Choklad är ju tyvärr en produkt som inte är speciellt nyttig. Men man har under senare år försökt lansera den mörka chokladen, med minst 70 % kakao, som nyttig för "hjärtat". Och visst, en bit kan vara bra, men inte i någon större mängd. Choklad är en njutningsprodukt som man får äta lite av, men vill ha mycket av! Det finns vit choklad, mjölkchoklad och mörk choklad. När jag var liten var det i stort sett dessa sorter jag kände till. Men nu är det verkligen inne att njuta av och äta choklad. Det finns massor av tillverkare och alla är ju naturligtvis - konkurrenter. Detta gör att de olika tillverkarna hela tiden måste komma upp med nya smaker och innovationer inom chokladbranschen. Detta har lett till att det i chokladhyllan numera trängs av konstiga, intressanta och spännande nya smaker av choklad. Men är de verkligen goda? Är inte choklad godast som bara just choklad? Jag har bestämt mig för att ta reda på detta. Så med jämna mellanrum framöver kommer jag att publicera omdömen om nya chokladsorter jag kommer köpa och smaka. Jag ska ta reda på om smaken fungerar som choklad och om den är god. Jag kommer ge chokladen ett helhetsbetyg från 1-5 där 1= dålig, 2= sådär, 3=okej, 4=bra och 5=jättebra! Först ut är "Marabou premium - Dark Sesame":




"Marabou premium - Dark Sesame"

På chokladen står att läsa "Dark Sesame - en mörk choklad med hög kakaohalt (70 %) och med den karaktäristiska smaken av krispiga sesamfrön."

Chokladen innehåller alltså minst 70 % kakao och minst 9 % sesamfrön som är karamelliserade. Jag tycker det är bra att märkningen "Dark" på framsidan av chokladen håller vad den lovar, att chokladen innehåller minst 70 % kakao.

Först var jag lite tveksam mot chokladen, men efter första tuggan ändrade jag åsikt. Om man gillar mörk choklad är detta verkligen en hit. Dels det mörka och bittra från chokladen, och sedan en sötma och krispighet från sesamfröna. Det var en mycket lyckad kombination i min mun. Jag kan tänka mig att den också passar bra för nötallergiker som vill ha lite mer "krisp" i chokladen. Jag tycker chokladen passar bra till en kopp kaffe efter maten. Med tanke på att chokladen är så stark räcker det att äta bara en liten bit av den.

Pris: ca 20 kr för 100 g

Helhetsbetyg: 4


Next up! - Lindt Excellence "A touch of sea salt"


Igår när jag cyklade hem från skolan stod dem föresten och delade ut mjölkchoklad från Marabou. Mums, det tackade man ju inte nej till, så jag cyklade extra sakta :)

/Helena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback