Tranbärsgodis med pepparkakor

Efter två lite tyngre inlägg om näring och hälsa, väger jag nu upp det hela med ett litet godisrecept. Detta receptet bara kom upp i mitt huvud som en rolig idé och igår testade jag att göra det. Det är ett godisrecept som passar väldigt bra till jul, eftersom pepparkakorna gör att det smakar lite juligt. Men naturligtvis kan man göra och äta dem till vilket tillfälle som helst. Det är ju roligare att göra sitt eget godis än att köpa! O jag tyckte de blev så sött rosa också. Och smaken, Mmmm... de blev verkligen, ursäkta uttrycket men, sjukt goda!!!


 
Ingredienser:

* 100-150 g vit choklad

* 50 g torkade tranbär + några till garnering

* 5 torkade aprikoser

* ca 8 st pepparkakor

* några droppar röd karamellfärg

* ev. knäckformar

Gör så här:

Hacka tranbären och aprikoserna i små bitar. Smula sönder pepparkakorna så smått det går. (Lägg dem ex. i en plastpåse och banka med något hårt på dem.)

Välj 100-150 g choklad beroende på hur kladdiga du vill ha godisarna. Gärna vit choklad med högre kvalité, det lönar sig i smaken. Smält den vita chokladen i en skål mikron. Kör den på full effekt i omgångar av 30 sekunder tills den är smällt.

Droppa några droppar röd karamellfärg i den vita chokladen och rör om. Blanda ner pepparkakssmulorna och frukten i chokladen. Klicka ut i knäckformar eller till små toppar på ett bakplåtspapper. Toppa med ett litet tranbär på varje godis.

/Helena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback