Rostade kastanjer

  

I lördags rostade vi kastanjer som lite snacks på kvällen. Det var på initiativ av min storasyster, som lärde mig hur man skulle göra. Först skårar man kastanjerna med ett kryss i skalet. Sedan sätter man in dem i ugnen i 225 grader i ca 20 minuter. Sedan skalar man dem när de är ljumma, "dippar" i lite salt och äter som snacks. Mycket goda!! Lite kul att testa på något annorlunda. I Frankrike, Italien och Spanien (där dessa kastanjer växer bra) är det dock ganska vanligt att man äter rostade kastanjer.
Dessa ätbara kastanjer bör dock inte förväxlas med Hästkastanjen som vi har här i Sverige. Kastanjerna från det trädet är Inte ätliga! Dock mycket fina att höstdekorera bordet med :)

Nu ska jag fortsätta plugga till tentan. Jag hoppas verkligen att jag kan ta mig till Uppsala imorgon igen. Det har ju tydligen varit storm och snö där inatt, så hoppas att inte tågen försinkas av detta.
/Helena

Kommentarer
Postat av: Susanna

Jar tycker att det var gott! Men det tar nog lite tid att vänja sig vid smaken, eftersom man inte äter det så ofta! Det var spännande att testa dem!

2008-11-24 @ 19:22:40
Postat av: Thess

Vad spännande, det skulle vara kul att testa :)

2008-11-24 @ 22:16:40
URL: http://tessielur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback