Mjuk pepparkaka med tranbär

Gjorde denna kakan i veckan och den gick åt snabbt i korridoren. Tog även med en bit hem till familjen när jag igår åkte hem till Småland en sväng :) De va först lite misstänksamma mot min kaka (då mjuk pepparkaka ofta kan vara lite torr och trist) men de verkade alla bli positivt överraskade och tyckte att den var väldigt god! Instämmer helt såklart!!


 
Inte så vacker kanske, men väldigt god. Här jämte ser du en snitt jag gjorde genom att skära kakan i en kub och bre på lite färskost, toppat med ett tranbär. Mums!

Ingredienser:

* 100 g margarin

* 6 dl vetemjöl

* 4 dl strösocker

* 4 tsk kanel

* 2 tsk kardemumma

* 2 tsk ingefära

* 2 tsk kryddnejlika

* 4 tsk bakpulver

* 2 st ägg

* 3 dl lättfil

* ca 50 g torkade tranbär

(Som vanligt, försök att välja ekologiskt så långt det är möjligt. Jag hittade faktiskt KRAV-märkt ingefära och kardemumma.)

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Smält margarinet. Blanda alla torra ingredienser, rör sedan ner fil och de uppvispade äggen, i blandningen. Tillsätt smöret och tranbären. Rör runt tills allt blandat sig bra. Smöra och bröa en brödform (ca 2 liter). Grädda i ugnen i ca 50-60 minuter. Stick ner en provsticka i kakan och kolla om den är "torr", dvs. ingen smet fastnar på provstickan. Denna blev, kanske inte så vacker, men gud så god!! :)

 

Ett tips är att skära kakan i små kuber, bre på en klick färskost och sedan garnera med ett torkat tranbär. Det blir ett gott och gulligt tilltugg till glöggen eller julmusten!

/Helena


Kommentarer
Postat av: ..Thess..

Gillar du inte Lasse? Vad god pepparkakan verkar, minus tranbär för min smak då :P

2008-11-22 @ 17:50:13
URL: http://tessielur.blogg.se/
Postat av: Susanna

Den var verkligen mumsig! Jag som annars inte brukar gilla mjuk pepparkaka, men denna var jättegod!

2008-11-23 @ 11:26:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback