Lussekatter

Förutom mitt smygbak av lussekatter i skolan för ett tag sedan, så premiärbakade jag lussekatter på riktigt igår! Och här kommer familjens favoritrecept på lussekatter, som vi har hållt oss till i alla år. De blir väldigt saftiga och goda. Jag skulle rekommendera 1,5 g saffran i alla fall, jag gillar smaken av saffran! Synd bara att det är så himla dyrt med saffran.

Vilken lussekatt tror ni är min egentligen? :P

 

Ingredienser (ca 40 st):
* 150 g smör eller margarin
* 6 dl mjölk
* 50 g jäst
* 1-2 g saffran
* 2 dl socker
* 1,8 l vetemjöl
Pensling och garnering:
* ägg
* russin

Gör så här:
Smält margarinet i en kastrull. Häll i mjölken och värm tills det blir fingervarmt, 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och rör sedan ut den med lite av vätskan. Häll ner all vätska och tillsätt sedan finstött saffran, socker och nästan allt mjöl. Arbeta degen blank och smidig och låt sedan jäsa under bakduk till dubbel storlek.
Stjälp upp degen på mjölat bakbord. Platta först ut degen till en "platt kaka" innan du börjar arbeta med den. Detta gör att "jäsningsbubblorna" som uppstått under jäsningen trycks samman till små bubblor och bevaras tills nästa stund av jäsning. Baka lussekatter och lägg på en plåt. Låt jäsa på nytt.
Pensla lussekatterna med uppvispat ägg. Grädda i 200-225 grader i ca 10 min.
Jag brukar alltid garnera med russin efter gräddning då de annars lätt blir brända.


/Helena


Kommentarer
Postat av: Anonym

Mmm vad goda de är! Åt en innan idag och de är ju så mumsiga!

2008-11-25 @ 17:49:35
Postat av: Susanna

Den ovan var min, missade att skriva namnet (om du undrar vem det var)

2008-11-25 @ 17:50:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback