Grova russinbullar med julsmak

TREVLIG FÖRSTA ADVENT önskar jag er alla! (Även om dagen för övrigt snart är slut nu.)
Själv har jag varit i Uppsala domkyrka på morgonen. Med glögg o pepparkaka efteråt, samt en liten sväng på julmarknaden. Ikväll har det sedan bakats pepparkakor, druckits glögg, spelats jullåtar och ätits lussekatter med de i min korridor. Har varit en riktigt fin första advent! :)

Till frukost smakade jag mina nygjorda russinbullar. Goda och saftiga och med jultouch eftersom jag hade kardemumma i. Smakar faktiskt nästan som kaka :P Mums, prova dem!

GROVA RUSSINBULLAR MED JULSMAK
 
Ingredienser (12 st):
* 35 g margarin
* 3 dl mjölk
* 1/2 dl mörk sirap
* 1 tsk salt
* 50 g jäst
* 1 tsk brödkryddor
* 1 tsk stött kardemumma
* 1 dl russin
* 1 dl vetekli
* 1 dl grahamsmjöl
* 3 dl grovt rågmjöl
* ca 5,5 dl fullkornsvetemjöl

Gör så här:
Smält margarinet och tillsätt mjölk, sirap, salt och kryddorna. Värm till 37 grader, fingervarmt. Smula jästen i en bunke och rör ut med vätskan. Blanda i russin och alla mjölsorter. Arbeta samman till en fast och smidig deg. Låt den jäsa i 30 min. Dela degen i 12 bitar och rulla till bollar. Lägg på plåt och låt jäsa i ytterligare 30 min. Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i ca 10 min.

/Helena

Kommentarer
Postat av: Sandra

De där lät riktigt goda! Ska nog prova dom nästa gång jag bakar bröd. =)

2009-11-06 @ 17:29:01
URL: http://whatsandrasaid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback