1/3 dietist - och nu jullov!

Idag är min första dag av jullov! Och det är så skönt!! Om en timme sätter jag mig på bussen hem till Småland :)


Igår var sista dagen i skolan innan jul. Även om terminen så att säga är slut, slutar inte vår skoltermin förens två veckor efter nyår. Då ska vi hinna göra det sista projektet för denna kursen, vilket går ut på att ta fram fem recept som ska publiceras i Hemmets kokbok på nätet. Hemmets kokbok är en nätbaserad kokbok som institutionen för Kostvetenskap och Uppsala Universitet driver. Jag och två klasskompisar fick temat "Vegetariska matlådor" som vi ska fixa fram recept till. Detta skall som vanligt göras enligt näringsrekommendationer. Det ska bli väldigt roligt, men samtidigt kändes det lite stressande att få uppgiften igår. Känns verkligen som att man kommer behöva jobba på det över lovet vilket jag inte var överförtjust över.


När detta projekt är avslutat är jag i alla fall 1/3 dietist!!! Tänk vad tiden går. Om två år är jag utexaminerad och klar. Det känns som det var igår jag började plugga här i Uppsala. Men mycket har jag lärt mig under Kostvetenskap A och Kostvetenskap B;

- grundläggande kemi

- grundläggande fysiologi

- matspjälkningssystemet

- hur man utför/instruerar en kostregistrering

- utvärdering av kostvanor

- näringsbehov och de Svenska Näringsrekommendationerna

- näringsberäkning

- kolhydrater, fetter, protein - uppbyggnad, sammansättning och funktion

- mineralämnen

- vitaminer

- kostsociologi

- metabolismen

- livsmedelshygien

- livsmedelslagstiftning

- patogena bakterier

- sensorik och provsmakning

- utföra sensoriska undersökningar av livsmedel

- vegetabiliska och animaliska livsmedel (allt ifrån hur man styckar en kyckling till hur man ska göra för att brödet skall jäsa)

- konserveringsmetoder

- fermentering

- näringsberäkning och ihopsättning av en vegetarisk trerätters meny

- mat ur ett miljömässigt perspektiv (KRAV, eko, SMART)

- intervju om kostvanor

- planering av en näringsriktig veckomatsedel för en tonårig tjej

- matkostnader för hushåll


Under vårterminen väntar fördjupning i fysiologi samt kursen "Dietetik och folkhälsa" vilken jag ser fram emot väldigt mycket! :)


--------------------

Jag ser tillbaka på hösten med glädje. Hösten har varit full av intressanta saker i skolan, roliga påhitt med mina vänner, nya vänner, en jättebra korridor, galna fester, pysselstunder, tvspels-nätter och andra roliga saker. Jag är så tacksam! Och speciellt till mina vänner! Speciellt till F som gjorde att jag fick en bra start i september, när jag som mest behövde stöttning.

Uppsala har blivit mitt hem. Jag har landat. Och jag lever.

  

/Helena

Kommentarer
Postat av: Thess

Jag är så glad att du känner så! Det märks tydligt att du är på rätt väg. Tycker om dig <3

2008-12-19 @ 16:17:50
URL: http://tessielur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback